GOD PÅSKE! Vi har tatt påskeferie og er tilbake igjen 14/4. Dersom du er under behandling hos oss og trenger å få kontakt med oss, send mail til ivf@klinikkspiren.no. Slik håndterer vi Corona-situasjonen: Vi har vanlig drift, men tilpasser til enhver tid råd og retningslinjer fra våre helsemyndigheter, https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ På klinikken sørger vi for at det ikke er ventetid og at man ikke sitter sammen med andre. Vi ber derfor om å møte tidligst ti minutter før avtalt tid. Dersom det blir endring på tidspunkt vil vi gi deg beskjed. Vi oppfordrer pasienter med symptomer på luftveisinfeksjon eller som er i karantene til å ta kontakt på telefonen eller post@klinikkspiren.no og ikke møte på klinikken.

Spm: Hvor lenge skal vi vente før vi tar kontakt med en fertilitetsklinikk?

Svar:

Man kan godt vente med å ta kontakt med en fertilitetsklinikk til etter man har hatt regelmessig samleie i ett år uten å bli gravid. Ved å ha regelmessig samleie i ett år vil de fleste bli gravide. Noen trenger imidlertid hjelp. Husk at den viktigste faktoren i forhold til tiden er kvinnens alder. Vårt råd er at dersom kvinnen er under 35 år, har regelmessig menstruasjon og frisk er det anbefalt at dere forsøker minst 12 måneder på vanlig måte. Dersom kvinnen er over 35 år kan man søke råd etter 6 måneder med prøving på egen hånd. Kvinnens alder har stor betydning for å lykkes, og man bør ikke vente for lenge.

Husk at infertilitet rammer både kvinner og menn og at det finnes god behandling. På Spiren Fertilitetsklinikk vil vi hjelpe dere med å finne årsaken til at dere ikke lykkes, samt tilby dere den beste behandlingen for å oppnå graviditet, se Assistert befruktning for mer informasjon.