Bestill time
🌞Volvat Spiren Trondheim har sommerstengt fra fredag 5. juli kl 12:00 til mandag 5. august! GOD SOMMER!🌞

Fryse ned egg hos Spiren & informasjon om eggfrys

Å fryse ned eggene er en metode som brukes for å ta vare på kvinnens egg, slik at hun kan bli gravid i fremtiden når kanskje fruktbarheten er redusert eller borte. Ved eggfrysing høster man egg fra eggstokkene som fryses ubefruktet og lagres for senere bruk. Et frossent egg kan tines, kombineres med sæd i vårt laboratorium og etter hvert settes inn i livmoren, altså In Vitro Ferilisering (IVF).

Smilende dame kledd lyseblå strikkegenser som har fått konsultasjon hos Spiren Fertilitetsklinikk for å fryse ned egg

Nedfrysning av egne ubefruktede egg

Kvinner kan nå fryse ned eggene sine og dermed planlegge for graviditet og barn til et senere tidspunkt. Det kan være mange grunner til at man ønsker å vente med å få barn. Frysing av ubefruktede egg kan være et alternativ for deg hvis du ikke er klar for å bli gravid nå, men vil forsikre deg om at du kan bli gravid senere.

Det ubefruktede egget er verdifullt og representerer potensialet for spiren til et menneskeliv.

Hvem kan fryse ned egg?

Det kan være mange grunner til at man ønsker å utsette svangerskap og barn. For mange handler det om timing i forhold til partner, økonomi, utdanning og jobbsituasjon. Dette omtales ofte som egg frysing på såkalt «sosial indikasjon» eller «social freezing».

Frys egg dersom du har endometriose eller genetisk reduserte eggstokkreserver

Det kan være en god strategi for kvinner med genetisk reduserte eggstokkreserver eller for kvinner med endometriose å fryse ned eggene sine. Begge disse tilstandene kan påvirke eggstokkreservene og nedfrysing av egg kan bidra til å få barn seinere i livet.

Ved alvorlige sykdommer som kreft eller behandlinger som skader eggstokkene vil frysing av egg eller eggstokkvev gjøres ved de offentlige fertilitetsavdelingene.

Alder for å fryse ned egg

Etter fylte 30 år reduseres eggstokkreservene både når det gjelder antall og kvalitet. På grunn av synkende kvalitet med økende alder er det anbefalt å fryse eggene før man fyller 36, men det er store variasjoner og vi gjør derfor individuelle vurderinger hos kvinner mellom 35-38 år.

Det betyr at jo yngre du er, desto flere egg med bedre kvalitet kan fryses ned. Således har en ung kvinne som ønsker å fryse ned egg større sjanse til å bli gravid på et senere tidspunkt. Både enslige kvinner og kvinner i parforhold kan velge å fryse ned eggene sine.

Hvordan gå frem for å fryse ned egg?

Ønsker du å fryse ned ubefruktete egg er første steget å ta kontakt med oss for en innledende samtale. Vi gir deg informasjon og råd om nedfrysning av egg.

Før du begynner eggfrysningsprosessen må du ta blodprøver og screenes for visse infeksjonssykdommer. Vi vil også undersøker eggstokkreservene dine ved hjelp av ultralyd av eggstokkene.

Fyll inn skjema for en hyggelig og uforpliktende samtale om å fryse ned egg.

Hvordan er prosessen med nedfrysing av egg?

En syklus med uttak og nedfrysing av egg er svært lik de første trinnene i en IVF-behandling, og prosessen ser om lag slik ut:

1. Hormonsprøyter på 2.menstruasjonsdag
  2. Eggene er som oftest klare for uttak dag 12-14 i syklusen. Dette betyr at en behandling tar cirka to uker
  3. Sette hormonsprøyter i huden på magen for å modne flere egg enn det ene som vanligvis modner av seg selv i en vanlig syklus
  4. Det gjøres ultralyd kontroller for å følge med på modningen av eggene. Når modningen er klar, settes en eggløsningssprøyte og uttaket av eggene gjøres gjennom skjedeveggen i lokalbedøvelse.
  5. Man er borte fra arbeid den dagen man henter eggene ut og de aller fleste er i god form til å dra på jobb igjen en dag eller to etter uttaket.

Vurdering av og frysing av egg (vitrifikasjon)

Peter, Andrea og Ingeborg på laboratoriet vårt vurderer eggene etter uttak, og de eggene som er modne fryses samme dag. Metoden kalles vitrifikasjon og er en hurtig nedfrysingsmetode som krever dyktige hender på laboratoriet. Eggene oppbevares i lukkede og merkede strå i flytende nitrogen.

Loven tillater at eggene kan oppbevares til kvinnen fyller 46 år. Ved opptining blir eggene befruktet enten med donorsæd eller sæd fra partner. Etter befruktning dyrkes de videre i laboratoriet i 2-5 dager før embryoet kan settes tilbake.

Vitrifikasjon er den mest effektive metoden for nedfrysing

På Spiren bruker vi den beste og nyeste metoden for frysing av egg som er tilgjengelig; vitrifikasjon.

Med vitrifikasjon går selve nedfrysningen av eggene svært raskt og sikrer god preservering, overlevelsesrater og utviklingsmuligheter. Eggene blir plassert trygt i en tank med flytende nitrogen til du er ønsker å ta de i bruk.

Hvor mange egg på frys?

Eggene som fryses ned er modne, men det er ikke ensbetydende med at de er i stand til å bli befruktet og dele seg når de tines opp igjen. Dette er grunnen til at det er anbefalt å fryse ned omkring 20 egg for å ha best mulige odds for graviditet og barn. Jo flere egg som høstes og fryses ned, jo større sjanse for å bli gravid i fremtiden.

Antall modne egg ved hver behandling varierer, og det er derfor variasjoner i hvor mange behandlinger hver enkelt bør gjennomføre. De fleste må regne med to til tre omganger med stimulering og uttak. Gynekologene på Spiren vil gjøre en vurdering og gi anbefalinger i forhold til dette.

Hva koster det å fryse ned egg?

Prisen på å fryse egg hos oss er p.t. Kr.: 37 000,- Per behandling er ett egguttak med nedfrysing av ubefruktede egg. Prisen inkluderer ultralydundersøkelse i forkant, egguttak og frysing av egg.

På Spiren planlegges ett uttak av gangen og vi foretar kontinuerlige vurderinger på om flere behandlinger er nødvendig. Vi tilbyr derfor ikke 3-pakke løsninger for denne type behandling.

Nedfrysing av egne egg ble tillatt i mai 2020. Det ble bestemt at det ikke er knyttet økonomisk støtte til nedfrysning av egg på såkalt «ikke-medisinsk indikasjon».

Dette innebærer at behandling kun utføres ved private klinikker og at kostnader til behandling og medikamenter må dekkes av kvinnen.

Risikoer ved nedfrysing av egg

Overstimulering

I sjeldne tilfeller kan bruk fertilitetsmedisiner føre til at eggstokkene hovner opp og man kan oppleve smerter og stinn mag under hormonbehandlingen eller etter egguttaket (ovarial overstimulerings syndrom). Symptomer på overstimulering inkluderer magesmerter, oppblåsthet, kvalme, oppkast og diaré.

Komplikasjoner ved egguthenting

Alvorlige komplikasjoner er heldigvis sjeldne, men forekommer. Eksempler på alvorlige komplikasjoner er blødninger, infeksjon i bekkenet eller skade på tarm.

Emosjonell reaksjon

Mange kvinner opplever stress knyttet til familieplanlegging og føler behov for å holde mulighetene åpne. Å bestemme seg for å fryse ned egg oppleves derfor ofte som en trygghet og skaper ro i en ellers hektisk hverdag. Nedfrysing av egg gir håp om graviditet i fremtiden samtidig som det er viktig å huske at det ikke kan gis garanti.

Risikoen for spontanabort er i stor grad knyttet til kvinnens alder. Jo eldre kvinnen er, jo større er risikoen for at graviditeten blir en spontan abort. Å fryse ned eggene kan derfor være en gunstig måte å stoppe den biologiske klokken ved at risikoen for spontan abort som er knyttet til alder reduseres.